Interview met bestuursvoorzitter Louis Eilers:

‘In dit financieel gunstige jaar namen we afscheid van Organon & Co.’

‘In 2021 nam het aantal deelnemers die nog actief pensioen opbouwen bij Pensioenfonds MSD sterk af door de afsplitsing van Organon & Co.’ Vertelt bestuursvoorzitter Louis Eilers. ‘Maar financieel gaat het heel goed met ons fonds. Zo goed dat we de pensioenen hebben kunnen verhogen.’

Pensioenfonds MSD is in 2021 wat kleiner geworden?

‘Zo zou je dat kunnen zeggen. Organon & Co. is per 2 juni 2021 afgesplitst van MSD Nederland. Dat betekent dat de 1.087 mensen die op dat moment daar in dienst waren, geen pensioen meer opbouwen bij ons fonds. Maar het pensioen dat ze al hadden opgebouwd blijven wij beheren.’

Wat speelde er verder in 2021?

‘De premie die MSD Nederland samen met de deelnemers betaalt is in dat jaar eenmalig verhoogd van ongeveer 30% naar ongeveer 33,5% van de pensioengrondslag. Daardoor bleven deelnemers 1,738% pensioen opbouwen. Na het cao-overleg tussen de werkgever en de vakbonden is de premie weer teruggebracht naar ongeveer 30% van de pensioengrondslag. Hierdoor daalt de pensioenopbouw in 2022 naar 1,578%.’

Het nieuwe pensioenstelsel komt steeds dichterbij

‘Dat klopt. De overgang daarnaar heeft in 2021 veel tijd en aandacht gevraagd. Tussen 1 januari 2024 en 1 januari 2027 is het zover. De huidige pensioenregeling is een uitkeringsovereenkomst; daarin staat de hoogte van je pensioen min of meer vast. De nieuwe pensioenregeling zal een premieovereenkomst zijn. Daarin ligt de premie vast en hangt de hoogte van het pensioen af van de beleggingsrendementen. We zijn in afwachting van politieke beslissingen.’

Corona was er nog volop in 2021